Orgelconcertserie: Bleu, blanc, rouge – ROUGE
De historische Waalse Kerk in Den Haag, met haar prachtige Cavaillé-Coll orgel, kondigt met trots de concertserie aan: Bleu, Blanc, Rouge. Dit unieke muzikale evenement brengt de rijke Franse orgeltraditie tot leven en viert de schoonheid van dit meesterlijke instrument.
Tijdens de concertserie Bleu, Blanc, Rouge neemt organist Bert Kooijman u mee op een muzikale reis door de Franse geschiedenis en cultuur. Elk concert belicht één van de drie kleuren.
6 juli 2024 – Rouge
Le fil rouge (de rode draad) voor dit programma wordt geheel gevormd door de bouwer van het unieke en nog grotendeels in originele verkerende orgel uit 1885 van de Waalse Kerk in Den Haag: maitre Aristide Cavaillé-Coll (1811-1899). Hij was niet alleen orgelbouwer maar ook bewaker van de (Franse) orgelcultuur. De inspeling van het orgel van de La Madeleine (1846) werd verzorgd door drie organisten, waaronder Louis Léfebure-Wély (1817-1869). In 1847 werd Léfebure-Wély organist van de La Madeleine. Hij zou dit blijven tot 1857.
Zijn populariteit was wijdverbreid, toeristen, orgelliefhebbers en mensen van naam en faam verlieten Parijs niet zonder hem te hebben horen spelen. Na een periode van vaste inspeler van Cavaillé-Coll orgels werd hij – op voordracht van Aristide Cavaillé-Coll- in 1863 de opvolger van Georges Schmitt, en daarmee organist van de Saint-Sulpice. In die periode veranderde zijn improvisatie stijl (met onder andere het nabootsen van geluideffecten van slagvelden, elementen uit de natuur: zoals vogels, onweer) meer naar een symfonische stijl a la César Franck, zijn medeleerling in de orgelklas van Benoist. Ondertussen bereidde de toekomst voor van Alexandre Guilmant en Charles-Marie Widor door hen naar de orgelschool van Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881) te sturen.
Na de plotselinge dood van Léfebure-Wely regelde Aristide Cavaillé-Coll een ‘’tijdelijke benoeming’’ van Charles-Marie Widor ‘(1844-1937) tot organist van de Saint-Sulpice, die 64 jaar lang zou duren en zou leiden tot de doorontwikkeling van de orgelsonate naar de orgelsymfonie, mede door de karakteristieke symfonische van de Cavaillé-Coll orgels.
Programma
Sonate IV (1884) opus 61 en ré mineur de Félix-Alexandre Guilmant (1837-1911)
I. Allegro assai
II. Andante
III. Minuetto
IV. Finale
Adagio
Allegro vivace con fuoco (met vuur)
2. Œuvres de Louis J.-A. Léfebure-Wély (1817-1869)
a. Bolero en sol mineur
b. Offertoire en ut majeur
c. Elévation en la mineur
d. Marche en fa majeur
Cantabile de Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881)
Symfonie IV (1920) opus 13, no 4 en fa mineur de Charles-Marie Widor (1844-1937)
Toccata
Fugue
Andante Cantabile
Scherzo
Adagio
Final
Over het orgel
Het orgel in de Waalse Kerk behoort tot één van de mooiste orgels van Nederland. Gebouwd in 1885 door de beroemde Franse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll, straalt grandeur en elegantie uit. Het orgel heeft een prachtige warme klank, kan overweldigend klinken, maar ook zacht en hemels zoemen.
Over Bert Kooijman
Bert Kooijman ontving zijn eerste orgellessen van zijn zeer muzikale vader, die hem zijn liefde voor het orgel op een intense manier heeft overgebracht. Daarna zette hij zijn orgelstudie voort bij Everhard Zwart, kleinzoon van één van de beroemdste Nederlandse organisten en componisten van de vorige eeuw, Jan Zwart. Hij levert op zondagen een muzikale bijdrage tijdens de Franstalige erediensten van de Waalse Kerk te Delft, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In 2009 speelde hij, op uitnodiging van de toenmalige dirigent van het Orkest Intermezzo, de helaas veel te jong overleden Coen van der Heide, de orgelpartij van de zevendelige orkestsuite ‘’The Planets’’ opus 32 van August Holst. In 2014 is er van zijn hand een liedbundel ‘’Hymnal’’ uitgegeven met orgelbewerkingen van Amerikaanse Praise Hymns, waaronder America, The Beautiful, His eye is on the sparrow en The Church’s one foundation.