Skip links

Vroeger

Geschiedenis van de Waalse kerk

De 12 Franstalige gereformeerde kerken die nu nog in Nederland bestaan, vinden hun oorsprong in de protestantse reformatie van de 16e eeuw.

De stichting van deze protestantse kerken was een gevolg van de ballingschap van de Waalse gereformeerden, die het zuiden van de Spaanse Nederlanden en het noorden van Frankrijk moesten ontvluchten om te ontsnappen aan de onderdrukking door de troepen van koning Philippe de 2e van Spanje.

In de 16e eeuw werden de 17 provincies van de Nederlanden (het huidige Nederland, België en de noordelijke delen van Frankrijk) verenigd en bestuurd door Karel V en later door zijn opvolger Filips II, heer der Nederlanden en tegelijkertijd koning van Spanje. In de loop van deze eeuw werd een groot deel van de bevolking protestants, terwijl onder leiding van de met het hof in Brussel verbonden prinsen van Oranje-Nassau, met name Willem I, een revolutie uitbrak tegen de Spaanse overheerser.

Nadat de Nederlanden in 1581 de soevereiniteit van de koning van Spanje hadden afgewezen, riepen zij een Republiek uit met Den Haag, de residentie van de voormalige graven van Holland, als zetel van de Staten-Generaal van de Verenigde Provinciën. De provincies waren autonoom, behalve in buitenlandse zaken (inclusief oorlogen).

De provincies Holland, Zeeland en Utrecht vroegen Prins Willem I van Oranje-Nassau om hun “Stadhouder” te worden. Zo wordt Willem de Zwijger beschouwd als de “Vader des Vaderlands”.
De Nederlands hervormde kerk (Nederlands hervormde kerk) was de officiële kerk van de Republiek.

Veel protestanten in tien zuidelijke provincies, waar de revolutie was mislukt, vluchtten naar de Republiek; de meesten van hen waren Franstalig (Walen). De Nederlandse regering verordonneerde dat in de steden waar de Franstalige vluchtelingen zich vestigden, de door de katholieke orden verlaten kerken ter beschikking van de Walen moesten worden gesteld. In de context van de Waalse kerken wordt dit de “eerste Toevlucht” genoemd.

In 1585 kregen de Walen van Den Haag toestemming om hun eredienst te houden in de middeleeuwse kapel, gesticht door Floris V, graaf van Holland en Zeeland, gelegen op het Hollandse Binnenhof. In 1585 werden in Den Haag de eerste ouderling en de eerste diaconie bevestigd. Na de moord op Willem I door een fanatieke katholiek in 1584 verhuisde zijn vierde vrouw, Louise de Coligny, dochter van de protestantse Franse admiraal Gaspard de Coligny (die in de nacht van St. Bartholomeus werd vermoord), naar Middelburg, waar een grote Waalse gemeenschap was.

Willem I werd opgevolgd door zijn zoon uit een eerder huwelijk, prins Maurits. Omdat Maurits niet getrouwd was, vroeg hij Louise de Coligny met haar kinderen aan het Hof van Den Haag te komen wonen om haar zoon prins Frederik-Hendrik op te voeden, die Maurits zou opvolgen. Louise stemde toe op voorwaarde dat een Franstalige pastoor werd aangesteld voor de Hofkapel.

In 1591 werd dominee Uytenbogaert, die in Genève was opgeleid, geïnstalleerd als de eerste predikant van de Waalse Kerk in Den Haag. Zo werd de Waalse Kerk in Den Haag gesticht. De Prinses van Coligny verhuisde naar het Noordeinde, dat later verbouwd werd tot Paleis Noordeinde (het huidige gebouw van de eerste Waalse Kerk bevindt zich vlakbij het Paleis Noordeinde). De zeer bescheiden gemeenschap van Waalse oorsprong kreeg al snel gezelschap van figuren van het Hof en van invloedrijke leden van het politieke leven.

De Waalse kerken werden tijdens de Synode van Dordrecht (1618-1619) bij de NHK gevoegd; maar behielden hun eigen organisatie en vergaderingen (synoden). Aan de universiteit van Leiden werd in 1575 een Waals seminarie voor theologische studenten opgericht door de Prins van Oranje na de overwinning van de stad op de Spanjaarden.

In totaal zijn er 43 Waalse kerken ontstaan uit de eerst vlucht tocht.

Toen Louise XIV in 1685 het Edict van Nantes herriep, hadden veel Fransen al een toevluchtsoord in de Nederlanden gevonden. Na die datum nam hun aantal aanzienlijk toe. Volgens een voorzichtige schatting zouden ongeveer 75.000 Franse protestanten naar Nederland zijn gekomen, van wie ten minste tweederde zich daar permanent vestigde. Natuurlijk zochten de Hugenoten contact met de Franstalige protestantse gemeenschappen die reeds in het land gevestigd waren. De Waalse kerken boden de hugenoten plaatsen van ontvangst en Franstalige diensten waar zij bovendien hun verbannen verwanten konden terugvinden. De Waalse synode van haar kant nam besluiten ten gunste van de Franse vluchtelingen: collectes en diverse steunmaatregelen. Zo speelden de Waalse kerken een voortrekkersrol in Nederland door blijk te geven van de geest van delen en verwelkomen die een van de meest opmerkelijke kenmerken van de nieuwe Republiek ten aanzien van vluchtelingen zou worden;

De hugenoten die Frankrijk na 1685 hadden verlaten, hoopten snel naar hun land te kunnen terugkeren. Deze hoop werd hen snel afgenomen. Hun nakomelingen moesten zich vestigen en aanpassen.

Na de revolutie van de “Patriotten” (republikeinen) en de vlucht van de Oranje-Nassau prinsen naar Engeland, werd besloten tot de scheiding van kerk en staat. In 1806 werd Louise-Napoleon (katholiek) koning van Holland; hij verhuisde naar het Binnenhof. Hij dwong de Waalse parochie de Binnenhofkapel te verlaten (die voor de katholieke eredienst werd gebruikt totdat zij in 1880 werd afgebroken om plaats te maken voor overheidsgebouwen). Niettemin gaf Lodewijk Napoleon de Waalse parochie een zeer aanzienlijke toelage voor de bouw van een nieuwe kerk en de aankoop van een orgel; vanaf 1808 verhuisde de Waalse gemeenschap naar een modern gebouw aan het Noordeinde, niet ver van het Binnenhof.

Na de Franse bezetting (1796-1813) waren er nog twintig Waalse parochies. De Hugenoten werden geleidelijk geassimileerd en genaturaliseerd tot Nederlanders, en dit sinds de 18e eeuw.

Vandaag is het aantal Waalse kerken teruggebracht tot 14 (het maximum was 80). Zij maken nu deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), die is voortgekomen uit de fusie van de drie belangrijkste protestantse families: de Nederlandse Hervormde Kerk (waarvan zij al lid waren), de Gereformeerde kerken in Nederland en de Lutherse Kerk. De huidige Waalse Kerken zijn “volledig Nederlands” en zijn niet afhankelijk van buitenlandse instanties. De meeste van hun leden zijn Nederlanders. Zij verwelkomen ook Franssprekende of half-Franstalige gezinnen die zich tijdelijk of permanent in Nederland hebben gevestigd (bijv. uit België, Zwitserland, Frankrijk en Italië).

Zoals overal in West-Europa hebben de laatste decennia een daling van het aantal leden in de kerken te zien gegeven; en deze daling is in de Waalse kerken des te belangrijker omdat de kennis van de Franse taal is afgenomen. Toch heeft de aanwezigheid van veel mensen uit Afrika (Kameroen, Ivoorkust, Congo, Madagaskar) in sommige steden tot een echte heropleving geleid. Deze mensen vormen een soort “derde toevluchtsoord”, heel anders dan de twee vorige. Vandaag worden de diensten, bijbelstudies, conferenties, reizen en andere activiteiten van de Waalse kerken, net als vroeger, in het Frans gehouden.