Orgelconcertserie: Bleu, blanc, rouge – BLANC
De historische Waalse Kerk in Den Haag, met haar prachtige Cavaillé-Coll orgel, kondigt met trots de concertserie aan: Bleu, Blanc, Rouge. Dit unieke muzikale evenement brengt de rijke Franse orgeltraditie tot leven en viert de schoonheid van dit meesterlijke instrument.
Tijdens de concertserie Bleu, Blanc, Rouge neemt organist Bert Kooijman u mee op een muzikale reis door de Franse geschiedenis en cultuur. Elk concert belicht één van de drie kleuren.
8 juni 2024 – Bleu
Wasser Mussik van Georg Friedrich Händel werd voor het eerst uitgevoerd op 17 juli 1717, op verzoek van koning George I tijdens een boottocht over de Theems. De verschillende ritmes, stemmingen en klanken doen denken aan de veelzijdigheid van water en de lucht boven de zee.
15 juni 2024 – Blanc
De werken van César Franck brengen een ode aan de helderheid en zuiverheid van het orgel.
Blanc staat voor rust, bezinning, reinheid en openheid. Het is niet alleen dat de naam van de componist César Franck (1822-1890) hier op rijmt: er is geen ander componist uit zijn tijd die zulke mystieke orgelwerken gecomponeerd heeft. Vanwege zijn zachtaardige karakter noemden zijn leerlingen hem ‘le maître angélique’ of ‘’le père Franck’. César Franck noemde zijn door Aristide Cavaillé-Coll gebouwde orgel ‘net een orkest’. Hij demonstreerde de orgels voor deze orgelbouwer en het is dan ook niet voor niets dat er in Den Haag ook een echte Cavaillé-Coll staat.
De te spelen werken zijn uit de Pièces Posthumes ‘’Offertoire en fa dièse mineur’’ gevolgd door het zeer bekende en aan Camille Saint-Saéns opgedragen ‘’Prélude, Fugue et Variation opus 18’’. Franck schreef in zijn brieven en dagboeken “Alvorens te sterven zal ik de goede God eren met een aantal koorwerken, zoals Bach dat deed, maar dan op een andere manier”. Hij bedacht zelf drie koraalmelodieën (zonder woorden) terwijl Bach juist kon putten uit de rijke liturgische traditie van de Lutherse koralen. Daarom is tussen Choral I en Choral III een Bach-koraal opgenomen dat past tussen de twee verschillende toonsoorten, namelijk het bekende ‘’Wer nur den lieben Gott lässt walten’’.
– Offertoire en fa dièse mineur (1862)
– Prélude, fugue et variation, opus 18
– Choral I (1890)
– Choral ‘’Wer nur den lieben Gott lässt walten, composée par Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Choral III (1890)
6 juli 2024 : Rouge
Passie, kracht en vuur! Charles-Marie Widor was 64 jaar lang de vaste organist van het grootste Cavaillé-Coll orgel, in de Saint-Sulpice in Parijs. Hij schreef een tiental orgelsymfonieën waarbij de volle klanken van het orgel te horen zijn.
Over het orgel
Het orgel in de Waalse Kerk behoort tot één van de mooiste orgels van Nederland. Gebouwd in 1885 door de beroemde Franse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll, straalt grandeur en elegantie uit. Het orgel heeft een prachtige warme klank, kan overweldigend klinken, maar ook zacht en hemels zoemen.
Over Bert Kooijman
Bert Kooijman ontving zijn eerste orgellessen van zijn zeer muzikale vader, die hem zijn liefde voor het orgel op een intense manier heeft overgebracht. Daarna zette hij zijn orgelstudie voort bij Everhard Zwart, kleinzoon van één van de beroemdste Nederlandse organisten en componisten van de vorige eeuw, Jan Zwart. Hij levert op zondagen een muzikale bijdrage tijdens de Franstalige erediensten van de Waalse Kerk te Delft, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In 2009 speelde hij, op uitnodiging van de toenmalige dirigent van het Orkest Intermezzo, de helaas veel te jong overleden Coen van der Heide, de orgelpartij van de zevendelige orkestsuite ‘’The Planets’’ opus 32 van August Holst. In 2014 is er van zijn hand een liedbundel ‘’Hymnal’’ uitgegeven met orgelbewerkingen van Amerikaanse Praise Hymns, waaronder America, The Beautiful, His eye is on the sparrow en The Church’s one foundation.